Dajmtårta

Den här tårtan är verkligen en av mina favoriter att både baka och bjuda på! 
Alla älskar den! 
 
Inte så jätte svår att göra häller och inte allt för många ingredienser. 
Tårtan består av maräng och egen gjord "glass", dessutom är det inge mjölk i vilket är perfekt för de flesta!
 
Så här gör ni:
  • Sätt ugnen på 150 grader 
  • Gör plats i frysen
Ingredienser:
Maräng:
3 äggvitor
2 dl socker 
 
Glass:
3 äggulor 
1,5  dl florsocker 
4 dl vispgrädde 
2 dubbel dajm 
 
Garnering: 
krossad dajm och frukt 
Recept:
Maräng:
  1. Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda i sockret och vispa ytterligare en stund.
  2. Bred ut marängen, på en lätt smord och mjölad plåt eller på bakplåtspapper, till en rund botten ca 26 cm i diameter (jag brukar klippa ut en rundel och lägga pappret i en form med löstagbar kant
  3. Grädda mitt i ugnen ca 45 min. 
  4. låt sedan svalna (viktigt) 
 Glass:
 
  1. Vispa äggulor och florsocker vitt och pösigt. 
  2. Vispa grädden (så den blir lagom hård och pösig, häldre för hård än lös) och blanda den med äggsmeten.
  3. Krossa dajmbitarna och blanda ner dem i smeten eller blanda i mandel och hackad blockchoklad.
  4. Gör en foliering runt marängbotten. Den ska vara några centimeter högre än marängen (Jag rekommenderar att man använder en form med löstagbar kant så slipper man foliera runt marängen, på så sätt slipper man risken för att glassmeten rinner igenom folien).
  5. Häll glassmeten på marängen och bred ut den jämt.
  6. Frys tårtan minst 5 tim.
  7. innan servering, dekorera tårtan med dajm och frukt. 
 
KLART! 
/L-Z
 


Kommentarer
palmster

sååå god!

2012-11-20 @ 20:26:57


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Luz Zoraida

Välkommen mina stalkers och fans ( och till dig som ÄNTLIGEN hittade hit ) till min alldeles nya blogg! - Mina vänner, denna nya blogg kommer handla om eran idol ( mig såklart), men även om nageldesign, extremt goda bakelser och såklart om allt galet som råkar snubbla mig förbi här i Stockholms stad! Läs, och häpna!

RSS 2.0