Fransk chockladtårta

Till alla er som älskar chocklad..
Baka den här!!!
 
Förberedelser:
  • Sätt ugnen på 200 grader 
  • Smöra och bröa en form ( helst med löstagbar kant)
 
Recept:
175 g margarin
175g mörk blockchoklad
2 dl socker
3 äggulor
1 och 1.5 dl vetemjöl
1.5 kaffepulver ( kan skippas)
3 äggvitor
Glasyr:
1 dl vispgrädde 
150 g mörk blockchoklad
25g smör
 
Smeten:
  1. smält matfettet i en kastrull
  2. Ta kastrullen från värmen bryt i chokladen och låt den smälta i det varma fettet
  3. Tillsätt sockret och äggulorna och rör kraftigt ( tills smeten blir ljusgul)
  4. Blanda mjöl och kaffepulver och rör ner det i smeten. 
  5. Vispa äggvitorna till hårt skum ( så hårt att när du vänder bunken upp och ner stannar skummet kvar) och vänd ner i smeten.
  6. Häll smeten i formen och grädda i nedersta delen i 25-30 min (kakan ska vara lite kladdig)
  7. låt kakan svalna ( viktigt)
Glasyren:
  1. koka upp grädden 
  2. bryt chokladen i bitar och lägg i dem tillsammans med smöret i kastrullen
  3. rör om tills allt har smält
  4. Låt glasyren svalna, häll den över tårtan och bred ut över HELA.
Klaaart!
 
/L-z
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Luz Zoraida

Välkommen mina stalkers och fans ( och till dig som ÄNTLIGEN hittade hit ) till min alldeles nya blogg! - Mina vänner, denna nya blogg kommer handla om eran idol ( mig såklart), men även om nageldesign, extremt goda bakelser och såklart om allt galet som råkar snubbla mig förbi här i Stockholms stad! Läs, och häpna!

RSS 2.0