Choklad Cupcakes

Mina vänner...
 
Finns det något godare än choklad bakelser.. nej! 
Därför har jag gjort choklad cupcakes som blev välldigt goda och otroligt mättande. 
 
Detta recpet är översatt från engelskt till svenskt villket innebär att det står gram på vissa ställen istället för dl,msk eller tsk. För att då kunna ränka ut hur mycket man ska ha, ska man tänka:
1 Msk = 10-12 g
1 dl = 90 g
1,1 dl = 100g  
 
Förberedelser: 
  • Sätt ugnen på 175 grader 
  • Placera ut cupcakeformar på en plåt
Recept: 
150 g margarin 
150 g strösocker 
3 ägg 
125 g mjöl
25 g kakao
2 tsk vanljpulver 
1 msk mjölk
Glasyr:
250 g mörk choklad
2,5 dl vispgrädde
2 msk florsocker 
 
Smeten: 
  1. Lägg alla ingredienser i en bunke
  2.  Rör om i 1-2 minuter tills smeten är jämn och porös.
  3. Dela upp smeten jämt mellan formarna, de ska bara fyllas till tre fjärdedelar.
  4. Stoppa in i ugnen och grädda i 20-25 minuter 
  5. Ställ formarna på ett galler för att svalna 
Glasyren (Ganache):
  1. Lägg chokladen i bitar i en bunke
  2. Värm grädde och florsocker i en kastrull tills grädden börjar sjuda längst kanterna (inte koka) 
  3. Häll över chokladen
  4. Rör om tills chokladen har smält och ganachen är mjuk och glansig 
  5. Låt den svalna tills den inte är så rinnig. 
Garnera cupcaken:
  1. Lägg Ganachen (Glasyren) i en sprits med stjärntyll 
  2. Spritsa virvlar påb cupcaken
  3. Strö på önskat strössel 
Färdig att serveras!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Luz Zoraida

Välkommen mina stalkers och fans ( och till dig som ÄNTLIGEN hittade hit ) till min alldeles nya blogg! - Mina vänner, denna nya blogg kommer handla om eran idol ( mig såklart), men även om nageldesign, extremt goda bakelser och såklart om allt galet som råkar snubbla mig förbi här i Stockholms stad! Läs, och häpna!

RSS 2.0