Moussetårta med tre sorters choklad

Mina vänner...
 
Jag har gjort världens godaste tårta som ni bara måste ställa er och göra! 
Med denna kommer ni bli festens medelpunkt och alla gäster kommer vilja sno receptet av er! 
Den är inte så jätte svår att göra bara man lyckas se och förstå mönstret.
 
lets go!
 
 
Förberedelser
  •  Sätt ugnen på 175 grader 

Ingredienser:

Chokladbotten:

100 g Smör 
2 st ägg 
2,5 strösocker
1,5 dl vetemjöl
2 msk kakao 1 tsk vaniljsocker

Vit chokladmousse:

1 st gelatinblad
5 dl vispgrädde
200 g vit choklad

Mjölkchokladmousse:

1 st gelatinblad
5 dl vispgrädde
150 g mjölkchoklad

Mörk chokladmousse:

1 st gelatinblad
5 dl vispgrädde
150 g mörk choklad, t ex Valhrona Araguani 72%

Chokladglasyr:

100 g mörk choklad, t ex Valhrona Manjari 64%
1,5 dl vispgrädde

 

Chokladbotten:

  1. Smält smöret och låt det svalna.
  2. Knäck äggen i en bunke. Blanda ner socker, det smälta smöret och sikta i övriga ingredienser.(Kakan blir bättre ju mindre du rör i den, givetvis måste allting blandas men inte mer än så!)
  3. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, cirka 26 centimeter i diameter.
  4. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader, cirka fem minuter. Kakan ska ha en fast kant men vara mjuk i mitten.

 Chokladmousse:

Alla tre mousserna har samma tillverkningssätt:

  1. Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten.
  2. Vispa 4 dl av grädden till ett fast skum.
  3. Koka upp den resterande 1 dl.
  4. Hacka och smält chokladen över vattenbad eller på låg effekt i mikron,
  5. häll den varma grädden över och rör till en slät smet.
  6.  Lyft upp gelatinbladen utan att krama ur dem och tillsätt dem till chokladgrädden. Låt gelatinet smälta innan du försiktigt vänder ner den vispade grädden.

 Fyll på ett mousselager åt gången och sätt tårtan i frysen under tiden du gör nästa lager.

Chokladglasyr:

  1.  Finhacka chokladen till glasyren. Koka upp grädden och häll den över chokladen under omrörning. Låt svalna.

 Lossa den frysta tårtan från formen och låt den tina i kylen minst två timmar före servering. Dekorera med chokladglasyren och vackra blommor.

 

/L-z



Kommentarer
mäggeh

du kan komma hit och göra en åt mig :33

Svar: hahah, Absolut, en inbjudan så kommer jag på en gång!
Ida Forsberg

2013-01-13 @ 23:08:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Luz Zoraida

Välkommen mina stalkers och fans ( och till dig som ÄNTLIGEN hittade hit ) till min alldeles nya blogg! - Mina vänner, denna nya blogg kommer handla om eran idol ( mig såklart), men även om nageldesign, extremt goda bakelser och såklart om allt galet som råkar snubbla mig förbi här i Stockholms stad! Läs, och häpna!

RSS 2.0